Forceren op laag vermogen laten draaien

SPRSUN Forums Ervaringen en Discussies Forceren op laag vermogen laten draaien

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #1730
    hape4
    Deelnemer

    Hallo,

    Ik heb sinds kort een CGK-040V3L EVI (CAREL controller). Kan ik instellingen zo veranderen dat de SPRSUN geforceerd op z’n minimale capaciteit blijft draaien ? In het menu van de WP kan ik “FAN MODE” op low speed zetten maar dan blijft ie nog uitsturen tot zo’n 85% in mijn geval. Als hij bijna op de gewenste doeltemperatuur is gekomen zie ik hem wel terug toeren tot zo’n 30% dus het moet veel lager kunnen naar mijn idee. Kun je hem forceren tot bv 50% ? In het ergste geval zou ik het setpoint wat ik naar de WP stuur telkens 1grC boven de actuele waarde moeten houden tot ik bij de gewenste doeltemperatuur ben maar dat lijkt me omslachtig.

    Achtergrond voor wie het wil lezen…:
    De SPRSUN wordt aangestuurd vanuit Home Assistant. Naast de SPRSUN heb ik ook nog een tweede WP op aardwarmte, inmiddels 10 jaar oud
    maar nog steeds functioneel en (uiteraard bij lage buitentemperatuur nog steeds erg efficient). Deze heeft een afgegeven vermogen van 12kW ongeacht de buitentemperatuur.
    Ik heb nu e.e.a. zo gemaakt dat de SPRSUN de boerderij verwarmd als de buitentemperatuur boven de 2grC is. Onder 2grC gaat de oude warmtepomp de boerderij verwarmen en SPRSUN houdt dan alleen de schuur vorstvrij.
    De boerderij verwarmen gaat uitestekend met de SPRSUN. In de schuur heb ik een vat van 300L warm water wat ik opwarm naar 37 grC en een circulatiepompje stuurt het water door de vloer. Op zich werkt dat allemaal maar ik zie de SPRSUN telkens richting max vermogen (% FAN output) gaan en dan is dat vat erg snel opgewarmd, schakelt de WP uit en een tijd later weer in als het water in het vat de energie kwijt is geraakt aan de vloer. Waarom gaat de warmtepomp naar 100% uitsturing (zo’n 15kW) ?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
To top