optimale settings

SPRSUN Forums Ervaringen en Discussies optimale settings

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #1394
    Ron
    Deelnemer

    Verschil tussen de V3L en V3L b serie, V3L heeft het Carel controller systeem hier is veel meer mogelijkheden qua instellingen als met de Chinese controller. Ook is de V3L stiller door de aluminium ventilatorblad daar bij ook minder kwetsbaar dan de hard plastic die gebruikt wordt in de V3L-B prijs verschil is klein en design of wel kleur stelling is ook mooier valt wat minder op als een witte kast.

    #1453
    Harald66
    Deelnemer

    Kan ik bij de B- serie ook de Max rpm instellen. Zo ja waar dan? Er is 1 menu waar ik niet in kom beveiligd met code.

    #1542
    Paul
    Deelnemer

    Goedenavond, ik heb sinds zondag ook een 3 fase, Sprsun 30 12kw met de nieuwste “controller” draaien..
    Zelf geinstalleerd. Woonhuis is vrijstaand uit 1920 met vloerverwarming en radiatoren en 30 zonnepanelen. Hybride opstelling gecreerd met een Remeha calenta. Al het retourwater loopt via het buffer van 100 liter naar de Wp en Cv. Leidingen Dn25.
    Het verbaasde me hoe snel het systeem draaide en warm water leverde.
    Prima ding. Zeker gezien de prijs.

    Maarja zoals ik hierboven lees laat de handleiding wel wat te wensen over betreft de mogelijke instellingen. Want hoe stel je hem nu optimaal in zodat ie constant blijft draaien? Ik lees op andere fora zat gebruikerervaringen met Europese merk warmtepompen die slecht zijn ingeregeld en of helemaal niet goed functioneren. Installateurs die wel plaatsen maar daarna nooit meer langskomen, systemen die veel geld hebben gekost. Als je eea zelf aanlegt dan heb je in ieder geval geen last van “slechte” installateurs😉 maar je mist wel specifieke ervaring op het gebied van inregelen. Wellicht kunnen we hier gezamelijk onze ervaringen bundelen en dan eens met Sprsun contacten om te zien of zij tips kunnen geven. Zodat we optimaal gebruik kunnen maken van de Wp en blije gebruikers worden.
    Gr Paul

    #1543
    Ron
    Deelnemer

    Nieuwste controller? Of bedoel je de uitgeklede B serie Chinese controller!

    #1547
    Admin
    Sleutelbeheerder

    Is vermoedelijk de B serie en daar is erg weining informatie over, Carel controller is veel meer info en mogelijkheden en zelfs updates voor beschikbaar.

    #1548
    Harald66
    Deelnemer

    Vanmorgen de fan mode op test gezet in de app. Nu draait hij bij mij constant op het minimale vermogen. Hopelijk blijft dit zo, is veel gunstiger voor het verbruik.

    Huis 1970 muur en vloer geïsoleerd HR++ glas, Dak moet nog geïsoleerd worden. Alleen radiatoren, ingestelde temperatuur van de pomp is 31°C. Hiermee hou ik mijn huis op 20,5°C.

    #1554
    Paul
    Deelnemer

    Dag Ron, klopt het is de uitgeklede controller…inmiddels weten we ook de pincodes van de verschillende settings. Nu kan ik in ieder geval de stooklijn gaan instellen. Waar ik de fout mee inging was dat ik uitging van de uitgaande watertemp..Maar de temperaturen die je dan instelt zijn de retour temperaturen. Ben daar een beetje mee aan het stoeien en nu loopt de unit ook veel rustiger. Het is natuurlijk wel jammer dat onze Chinese vrienden niet ff een knappe duidelijke instructie maken.
    Ik moest er met een Pools Youtube filmpje achter komen hoe en waar je de stooklijn insteld. Dus Sprsun werk aan de winkel! De prijs kwaliteit van de unit is goed. Ik hou het huis prima warm. Ik wil nu gaan kijken hoe ik de unit zo lang mogelijk kan laten draaien zonder afschakeling…maar ook daar weer een zoektocht naar wat exact de definities zijn van de verschillende “temp Diff..s”.
    Ik las ook nog iets over de Heat pump app. Bij mij geeft ie ook geen Wifi sidd
    Weer. Dus de app is vooralsnog niet bruikbaar. Paul

    #1556
    Harald66
    Deelnemer

    Dag, Paul
    Zou je het linkje van het filmpje kunnen delen? Ook ben ik benieuwd naar de codes, de code 0816 heb ik al alleen de andere kan ik nergens vinden. Zou fijn zijn als die informatie gedeeld zou kunnen worden.
    Harald

    #1557
    Ron
    Deelnemer

    Snap de keuze niet voor de B serie Paul & Harald ze worden via Polen geïmporteerd en in NL verkocht voor meer geld als de v3l serie met Carel controller met een beter ondersteuning! Er is een manual voor: https://www.woud-energieadvies.nl/wp-content/uploads/2024/02/UserInstallation-Manual-B-Series-R32-Heat-Pump.pdf

    #1558
    Harald66
    Deelnemer

    Keuzes zijn keuzes, de vraag is niet of ik een goede keuze heb gemaakt. De mijne draait nu al bijna een Jaar. Ben continu bezig om te kijken of je hem en mijn afgiftesysteem kunt optimaliseren.
    Vandaar dat ik hier vragen stel.

    #1564
    Paul
    Deelnemer

    Harald 1100 is de code voor de fabrieksinstellingen. Als je geen inzicht hebt in de componenten zou ik daar niets aan veranderen, eventeel kun je het toerental van de ventilatoren iets afregelen.
    Vandaag is de pomp officieel in bedrijf genomen door de leverancier. Maar ik bleek de pulsdraden van de cv pomp omgedraait te hebben🙈. Deze werd dan ook niet afgeregeld. (Manco in de manual..) Een echte regeling is het niet echt, de pulsen gaan van de warmtepomp naar de cv pomp waarop de pomp op en af gaat toeren. Een directe terugkoppeling van cv pomp naar de wp is er niet. Raar maar blijkbaar vinden ze dat in China niet nodig.. Maar goed nu de Ecostand is ingesteld met een stooklijn en de cv pomp word aangestuurd. Zie je ook een mooie rechte lijn ontstaan tussen de aan en afvoertemp. Loopt de aanvoertemp te hoog op dan gaat de cv pomp harder draaien en vind er sneller warmteafgifte plaats. Dan moduleert de warmtepomp ook netjes terug. Ik moet zeggen het werkt top. En de W pomp maakt weinig herrie de fan draait rond de 430 toeren en moduleert ook netjes op en af. Het opgenomen vermogen staat op 6A. Dusja ik ben best tevreden ben met deze Sprsun.

    #1565
    Paul
    Deelnemer

    Ron,

    Ik heb net de Heatpump app werkend, en daar kun je net ff meer mee dan met het display. Maar met code 0816 kun je aardig uit de voeten. Op zich kun je dan voldoende instellen. Ze zijn echt niet gek bij sprsun, alleen ze engineeren veel simpeler dan europese engineers.
    Ze gaan direct van A naar B met vertrouwde techniek en in Europa willen we alles monitoren en controleren en bouwen we er van alles op en aan dat maakt het product duurder en ook storingsgevoeliger. Voordeel van Sprsun is dan ook dat dit product minder vatbaar is voor storingen..
    Mijn buurman heeft netto 18000 euro geinvesteerd in een WP met binnenunit en boiler voor tapwater… en ik 3200 euro (welliswaar zonder boiler) met aftrek van subsidie incl. materiaalkosten incl Btw… Dus tel uit je terugverdientijd…

    #1566
    Paul
    Deelnemer

    Harald heb jij een buffertank in je cv systeem? En hoe is deze geinstalleerd ?
    Ik heb al mijn retourwater door de buffertank lopen. En vanuit de buffertank loopt het naar de WP en de CV ketel (de cv ketel staat bij mij als backup heater aangesloten) .
    Zo is er voldoende water voor de WP. En loopt ie mooi rustig.
    Gr Paul

    #1568
    Harald66
    Deelnemer

    Paul, Ik heb een 150 liter buffervat. Deze is parallel aangesloten. Ik heb twee cv pompen één in de retour en één in de cv aanvoer. De retourpomp loopt via de WP en heb nog niet gekeken of deze terug moduleert. Zal de aansluiting eens omdraaien en kijken of er dan minder overshoot is waardoor de WP uitgaat. De Fanmode heb ik nu ook op test staan de WP draait dan veel rustiger.
    Elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat en regelkleppen op de radiatoren. Het kan dus voorkomen dat het hele afgiftesysteem dicht loopt en de WP zijn warmte niet kwijt kan, en vandaar het buffervat Parallel.
    Zouden beide CV pompen aangesloten kunnen worden op de WP, zodat de flow dan meer in balans komt.

    #1575
    Paul
    Deelnemer

    Ik heb de buffer in serie staan op advies van de installateur. Maar ik denk dat je teveel hebt dichtstaan betreft kranen. Je moet gewoon meer flow creeren die wp moet wel zijn warmte kwijt kunnen . Je heb een nieuw type warmtepomp met de nieuwe controller?. Dan moet je toch echt naar eco toe en een lagere temperatuur instellen. Dan gaat ie een stuk rustiger lopen.. als je in het fabrieksmenu gaat met 1100 dan is er een hoofdstukje “others” daarin kun je de DC pomp instellen. Als de pomp draait dan kun je de max en min toeren instellen zet je de min op 50HZ dan gaat de pomp even op 50hz draaien. Zodoende zie ik dat de signalen goed zitten. Maar de pomp draait het meest op 100% . 2 pompen zou je ook zo kunnen aansluiten. Ik zou daar overigens niets aan de standaard settings veranderen in het menu..

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
To top